torsdag 19 november 2009

Vågar jag åka till Irland?


Jag och min fru har bokat resa till Irland. Vi har länge sett fram mot denna resa. Men nu undrar jag om jag vågar resa. Mitt efternamn Hansson och mitt land Sverige är numer dödsförklarat i Irland. Jag kan lite förstå reaktionerna, även om de är överdrivna.
Martin Hansson är en av de sämsta domarna som dömt svensk fotboll. För några år sen skämde han ut sig på ett fruktansvärd sett på Söderstadion. Larmet från publiken var så högt att hans domarsignaler inte hördes. Det förstod inte han. Åtta varningar delades ut till spelare som fortsatte att spela trots signal som inte hördes. Anders Svensson avgjorde till Elfsborgs fördel med två mål där bollen varit utanför planen. Att linjedomare viftat struntade Hansson i. Jag skämdes för första gången i mitt liv för mitt efternamn.
Sedan dess har Martin Hansson genomfört den ena matchen efter den andra på ett bedrövligt sätt. Men Svenska Fotbollsförbundet gillar ju domare som syns offentligt. Jag tycker tvärtom. Om man efter en match funderar över vem som dömde, då har det varit en bra domare. Ingen har ju då ifrågasatt domsluten! Så enkelt är det!
Irland var på väg till VM-slutspel, när Henry för bollen med handen framför sig, och passar fram till det avgörande målet. Detta fusk är så uppenbart, så Henry direkt efter matchen erkänner att han tog med handen. Varför frågade inte Hansson vare sig Henry eller linjedomaren, om vad som uppenbarligen hände?
Skandal, skandal, en domarskandal!
Jag har i flera år velat utesluta stolpskottet från Söderstadion, eftersom han verkar han något mot Hammarby. Fjäsket mot Marcus Allbäck i matchen Hammarby-Örgryte var pinsamt. När Hammarby skulle slå en frispark, springer Allbäck fram och slår bort bollen med ett hånflin. Given varning! Men Martin Hansson tyckte det var jättekul och gav upp ett stort skratt. Stäng av Martin Hansson från all fotboll! Det är tydligen inte bara Hammarby han tycker illa om. Han verkar inte gilla fotboll över hududtaget!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ungern - Schweiz 1-3

Schweiz dominerade matchen mot Ungern med mycket vasst anfallsspel. Matchfakta: (12) 0-1 Kwadwo Duah (45) 0-2 Michel Aebisher (66) 1-2 Barn...