torsdag 26 november 2009

HelRobban blandar och ger

1966 kom "Helrobban blandar och ger". Jag var elva år och spelade denna skiva om och om igen. Varenda text snurrade runt i mitt huvud hela tiden. Ibland sjöng jag dem högt. Det värsta är att flera text rader lever kvar fortfarande; som t.ex.

"Jag var med i första världskriget. Jag var med i andra världskriget. Hoppas jag får vara med igen!" (Krigsfrossaren)
"Jag är en ung pacifist. Jag tycker krig är så trist." (Pacifisten)
"Fantomen han har en trikå som är blå. Ibland har han regnhatt och rödrock på. När han går utmed sin hund, Devil ibland. Han liknar helt plötsligt en helt vanlig man." (Fantomen)
"Jag tar ofta på mig min kofta, för den påminner om dig." (Koftan)

Mest tyckte jag dock om Liftarvisan:

Bilarna dom kommer viftande, viftande
Själv så står jag kvar här liftande, liftande
Timme - wrooom - efter timme
Tumme - wrooom - efter tumme

Inga bilar gör väl stopp, neeej!
Inga bilar vill ta opp meeej!
Morrrisss, Fiát, Ooopel-el
Vol-ol-ol-vo! Vooolkswaaagen!
Saab-lubb-blubb-blubb...

Aaalla bilar kör förbi mej
Iiinga bilar tycker om mej
Timme - wrooom - efter timme
Tumme - wrooom -efter tumme

Bilarna dom kommer viftande, viftande
Själv så står jag kvar här liftande, liftande

Genialt Robban! De här texterna har förföljt mig hela livet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ungern - Schweiz 1-3

Schweiz dominerade matchen mot Ungern med mycket vasst anfallsspel. Matchfakta: (12) 0-1 Kwadwo Duah (45) 0-2 Michel Aebisher (66) 1-2 Barn...