Visar inlägg med etikett vilhelm moberg. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett vilhelm moberg. Visa alla inlägg

söndag 26 december 2021

Utvandrarna


 Åter igen en ny version av Vilhelm Mobergs nationalepos. Här klämmer man in Utvandrarna, Invandrarna, Nybyggarna och Sista brevet till Sverige i en enda film. Men det känns aldrig långtråkigt. Däremot lite rörigt i början när man hoppar fram och tillbaka i handlingen. Lisa Carlehed gör Kristina på ett fantastiskt sätt. 

I rollerna:
Lisa Carlehed - Kristina
Gustaf Skarsgård - Karl Oskar
Lena Strömdahl - Anna
Sofia Helin - Judit
Tove Lo - Ulrika
Nova Salmi-Wikander - Elin
Harald Knutsen - Öy - Harald
Jimmy Tripolitsiotis - Sioux


torsdag 1 maj 2014

Utvandrarna

Dramatens föreställning av Vilhelm Mobergs klassiker Utvandrarna, blev en liten besvikelse. Första akten var mycket seg, med alltför många och långa obefogade dansinslag. Duktiga skådespelare och intressanta Led-tavlor med stora motiv, gav dock en bra inramning. Ljudet var ibland så dåligt, att man inte hörde kommentarerna. Svagt av nationalscenen Dramaten. Svag var också Dramatens organisation vid pausserveringen. Däremot var det bra att inte skådespelarna försökte förvanska fram halvsluddrig småländska.

söndag 11 oktober 2009

Änkeman Jarl

Vilhelm Mobergs Änkeman Jarl går nu på Stadsteatern i Göran Stangertz regi. Pjäsen gjorde oss åskådare riktigt glada idag. För detta är ett mycket underhållande skådespel. Hela tiden möts man med roliga och underfundiga monologer. Ingvar Hirdwall är mycket duktig som änkeman Jarl, liksom Kajsa Ernst som spelar hans dotter och Marika Lindström som änkan Gustava. Frågan är dock om inte Åke Lundqvist som grannen Mandus är den bästa rollinnehavaren. Jag kan bara uppmuntra alla som vill ha en rolig upplevelse; Se Änkeman Jarl. Nu är denna kulturintensiva helg över. Dokumentärbio i fredags, dramatisk opera igår samt en komediteater idag. Alla evenemangen var mycket bra, men jag har lite svårt att ta fram det bästa av dem. De är alltför olika för detta.

Casino Royale

Förmodligen den sämsta James Bond-filmen någonsin! Pang, slam utan egentlig handling! Jag gav upp efter en timme! Roller: Daniel Craig - Jam...