Visar inlägg med etikett stockholm. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett stockholm. Visa alla inlägg
onsdag 20 januari 2021
Stockholms Blodbad
fredag 20 mars 2020
Guldbron på plats
Lyckan skiner över Stockholm! Vad betyder Coronaviruset? För nu är Guldbron (som inte är av guld) på plats. Men är den på plats? Det kommer att ta 5-6 veckor att sätta fast den. Jag vet inte hur Slussen ska se ut i framtiden, men nu ser denna färgklick lite malplacerad ut.
söndag 2 juni 2019
Stockholm Marathon
Det blev dubbelt etiopisk seger i årets Stockholm Marathon.Nigussie Sahlessiatlassasie vann herrarnas kamp och Aberash Fayesa vann damernas. Kåre gjorde sitt 39:3.
lördag 5 januari 2019
Polismuseet
Två tidigare polismuseer i Stockholm har nu blivit ett. Undervåningen handlar om polisens jobb, med utrustning och bilar. Denna verkade alla bara tycka mest om. Övervåningen handlade om olika kriminella handlingar i Sverige. Den tyckte jag var mest intressant. Framför allt följde jag upp BT Kemi-skandalen i Teckomatorp.
tisdag 28 augusti 2018
S/S Sankt Erik
På söndagen följde vi med på en färd från Saltsjön och ut på Mälaren med ångfartyget Sankt Erik. Det var en speciell ångbåtsdag, så det blev en lång parad med båtar som tutade på varandra. Trots ösregn på morgonen fick vi en mycket mysig dag på sjön i fint väder.
Speciellt spännande var det när vi skulle genom Hammarbyslussen. S/S Sankt Erik är så bred att endast 38 cm fanns som marginal. Det märktes att slussvakterna var både roade och oroliga.
Fakta om S/S Sankt Erik:
Speciellt spännande var det när vi skulle genom Hammarbyslussen. S/S Sankt Erik är så bred att endast 38 cm fanns som marginal. Det märktes att slussvakterna var både roade och oroliga.
Fakta om S/S Sankt Erik:
- Sveriges första havsisbrytare
- Maskinstyrka 28000 hk, resp. 1200 hk
- Byggd på Finnboda varv, sjösatt 2014
- Tagen i bruk 1915, tagen ur tjänst 1977
- Museifartyg hos Sjöhistoriska sedan 1980
- Längd 61 meter, bredd 17 meter
- Maxfart 11 knop
- Besättning koleldad 30 man, oljeeldad 25.
- Max antal passagerare 80 personer.
tisdag 19 december 2017
Julhandel i Stockholm
Idag julhandlade jag i Stockholm. På pendeltåget in bävade jag för all trängsel och stress som jag skulle uppleva. Men det var hur lugnt som helst. Var det pga. en tidig måndag, eller har internet tagit över?
fredag 13 oktober 2017
Speedway Racing årg.9 nr.8
Åter igen en skön stund i favoritfåtöljen med Speedway Racing, även om Vetlandas finalförlust är lite jobbig att läsa. I detta nummer:
- Ivan Maugers speedwayprylar auktioneras bort.
- Månadens förare : Matej Zagar
- Månadens svensk : Fredrik Lindgren
- SM-finalen
- Västervik klara för elitserien
- Teterow GP
- Stockholm GP
- Torun GP
- Collins vs Michanek 1973
- Junior VM
- Leszno polska lagmästare
- Swindon brittiska lagmästare
- Världsranking
Dessutom hittade vi några bekanta på foto.
fredag 6 januari 2017
Vasamuseet
Torsdagen visade en råkall dag. Vad gör man då i Stockholm. Jo, man besöker Stockholms bästa museum; Vasamuseet. Den tragiska händelsen 10 augusti 1628 är en spännande berättelse. Man visste ju om hur rank fartyget Vasa var. Ändå gav man sig ut på öppet vatten. Vågade man inte berätta sanningen för kung Gustav II Adolf?
Det mest märkliga är dock att så stora delar av fartyget fortfarande är bevarat.
Mycket folk besökt museet denna dag. Jag undrar hur många nationaliteter som representerades.
Det mest märkliga är dock att så stora delar av fartyget fortfarande är bevarat.
Mycket folk besökt museet denna dag. Jag undrar hur många nationaliteter som representerades.
Hotel Hötorget
Jag var nog lite för mycket smålänning, när jag bokade vårt hotell till Stockholmsbesöket. Hotel Hötorget ligger centralt. Men comforten och servicen gav en hel del att önska. Vi fick ett rum på 3:e våningen. När jag frågade efter hissen, så fick jag svaret att det inte fanns något. Det går väl an, om man inte har något bagage. Men här kom vi med resväskor mm. Rummet var dock nyrenoverat. Toaletten var en skrub, där man fick duscha hängandes över toalett stolen. Strömmen gick vid några tillfällen, och våra sängar bäddades aldrig under tiden vi bodde där. Men vi bodde ju nära, och slapp krångla med pendeltåg.
tisdag 5 juli 2016
Skärgårdstur
Idag har vi kopplat av med en skärgårdstur. Det var bra guidning och god mat. Mycket avkopplande. Varje gång man tar en sån här tur, lär man sig något nytt.
söndag 5 juni 2016
Kåres 36:e Stockholm Marathon
Åter igen har han gjort det. Kåre ger inte upp sitt marathonlöpande. Det var ganska varmt denna lördag. Perfekt för publiken, men knappast lika perfekt för löparna. Vi var ett gäng, som var inne och hejade. Ebba fick 4 månader gammal uppleva sin första Stockholm Marathon. Resvan, som hon är, fick hon egen plats på pendeltåget.
lördag 22 november 2014
Stockholm Tunnel Run
Mycket tokigt har man varit med om. Tunnelloppet inför öppningen av norra länken, torde vara ett av det mest tokiga. Men roligt var det. Loppet var en mil under jord förutom sista kilometern. Hela tiden hände det saker; konstverk, musik, dans och annat. Totalt var det över 40.000 anmälda. Jag valde att ställa upp i den lilla gruppen stavgångare. En historisk upplevelse!
lördag 2 augusti 2014
Prideparaden
Årets Prideparad var, som tur var, bättre organiserad än förra året. Vi blev överrumplade när paraden kom i tid. Det har väl aldrig hänt tidigare? Det är en skön feststämning, men liksom förra året anser jag att tåget nu är för långt. Festinslagen är inte fler, men antalet personer som deltar är många fler. Det behövs t.ex. inte flera hundra moderater på plats, för att man ska veta att de deltar. Bäst var paret som skottade upp hästskiten efter polishästarna i täten.
fredag 16 maj 2014
Utbildning i ABF-huset
Idag har jag varit med om att leda en ekonomi- och fastighetsutbildning i ABF-huset i Stockholm. Jag är nöjd med dagen, som givit bra diskussioner med intressanta människor. Vi fortsätter imorgon med full kraft.
fredag 11 april 2014
Blå Porten
Blå Porten är en klassiska Stockholmskrog, som vi idag besökte för första gången. Det blev en positiv upplevelse med god mat och fin miljö.
Sky view Globen
Att se Stockholm från ovan är alltid lika kul. Man kan klart konstatera, att det inte bara är Söderstadion som är grön. Grönområden ses överallt. Vi hade inte bästa väderleken, men såg ändå långt. Flera gånger funderade vi över de fantastiska arbetare, som byggde denna bana.
Söderstadion
Idag besökte jag och min systerdotter Åsa Söderstadion. Trots sin ålder, håller denna arena fortfarande stilig och god standard. Däremot visar Nya Söderstadion skitighet och förfall. Riv den nya, och satsa på att renovera den riktiga Söderstadion!
lördag 12 oktober 2013
Ögonbottenfotografering
I förmiddags besökte jag S:t Eriks sjukhus, för att göra en ögonbottenfotografering. Sköterskan som genomförde detta, är absolut den mest otrevliga vårdare jag träffat. Direkt fick jag en utskällning över att min läkare på Sophiahemmet, inte hade skrivit remissen på rätt sätt. Jag har ju inte ens sett remissen. Efteråt kom jag på hur jag skulle ha svarat. Remissen skickades för ett drygt halv år sedan. Hon hade alltså haft tid, att ringa upp Sophiahemmet och ställa frågor. Men det kändes kanske bättre att utnyttja sin maktposition, och sparka på sin stackars patient. När jag frågade om resultatet, fick jag inget riktigt resultat. "Men eftersom du och din läkare inte skickat korrekt remiss, måsta du komma hit om ett år igen!"
tisdag 17 september 2013
Hotell Continental borta
Ingenting är längre som förut. Alla gamla sanningar är slut. Hotell Continental är borta, och istället ser vi ett stort hål och Klara kyrka. Snart lär ett nytt hotell ta plats, och skymma kyrkan. Men man kan ju njuta under tiden.
söndag 15 september 2013
Stockholm halvmarathon
I fantastiskt septemberväder sprang igår 12.932 löpare Stockholm halvmarathon. Runt centrala Stockholm, sprang löpare överallt. Det blev samma segrare, som förra året. Haben Idris vann herrklassen, och Isabellah Andersson damklassen. Med nya svenska rekordet 1.11.07, var hon mer än 7 minuter före tvåan Frida Lundén.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
Casino Royale
Förmodligen den sämsta James Bond-filmen någonsin! Pang, slam utan egentlig handling! Jag gav upp efter en timme! Roller: Daniel Craig - Jam...
-
Både Johanna Leshem Jansson och Maja Hellman blev dömda till livstids fängelse för mordet på Tove Tönnies i Vetlanda i oktober förra året....
-
I veckan har vi haft besök från Huskvarna. Min systerdotter Åsa med hennes döttrar Rebecka och Sofia har härjat runt i Stockholm. 9 timmar p...
-
Karin Hübinette fick kicken från ett debattprogram, när hennes syster blev minister. Jag förstod inte varför, efter jag ansåg hennes program...













.jpg)


.png)
.png)
.png)
.png)
.png)




