fredag 21 maj 2010

Vad händer med svensk speedway?

Igår var jag och min vän Göran på Glada Stinsen för att ta en och annan öl, och diskutera väsentliga frågor. Givetvis kom vi då in på läget i svensk speedway. Allsvenskan tappar publik, och media skriver allt mindre. Varför? Vi drog flera slutsatser:
* Vi behöver en ny Tony Rickardsson! Dagens svenska stjärnor är, förutom Antonio Lindbäck, alltför anonyma. Samtliga svenskar, som nu kör GP, verkar ha nått sin höjdpunkt i karriären.
* Förbjud tillfälliga banor i Grand Prix! Visst får man in mycket folk på läktarna, när man tillfälligt bygger om en stor friidrottsarena till en speedwayoval. Men kvalitéen på underlaget blir oftast bedrövligt. Det bildas ett favoritspår där alla åker på rad. Den som vinner starten, vinner till 97% också heatet. Permanenta banor ger flera möjligheter. Att se fyra åkare kövis köra genom heat efter heat är ganska ointressant. Båda de bägge inledande GP-tävlingarna är exempel på det.
* Se över alla konstiga regler som skapats för att skapa spänning! Det var roligt i början, men nu skapar dessa regler mest oro tar bort spänningen från flera matcher. Ett exempel är att om man åker dåligt i början av matchen, får man stora fördelar i slutet av densamma. Lagen måste hålla ett obegripligt %-tal på sina förare i laget, vilket innebär att bra förare som kör dåligt i början av året blir ovärderliga i slutet. Bra förare som kör bra hela säsongen försvårar istället för bra förare i laget att komma med. Otroligt! Listan över tokregler kan bli hur lång som helst, men jag nöjer mig nu. Men behåll tvåminutersregeln, och använd den strängt! Annars dör speedwayen totalt!
Fotot på senaste GP-finalen är hämtad från www.speedwaygp.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hammarby - Manchester C 1-2

Publikrekord för seriefotboll för damer; 20.428 åskådare. Fantastiskt! Vilken stämning! Hammarby blev stulna på en straff i början av matche...