torsdag 20 mars 2014

Whiskyprovning på Stockholms Spritmuseum

I tisdags kväll besökte jag och Mary Spritmuseet på Djurgården. Detta var min frus födelsedagspresent. Ett mycket bra val! Vi fick verkligen en bra guidning kring den rökiga whiskyns historia plus lite till. Guiden Nadja Karlsson var påläst, humoristisk och lite speciell (på ett positivt sätt!). En och en halv timme gick mycket fort. Vi provade tre sorters whisky under Nadjas föreläsning. Men först blev vi välkomna med Tanngnjost & Tanngrisnir från Närke Kulturbryggeri. Detta visade sig vara en blandning mellan ale och gotlandsdricka. Välsmakande!
Efter en kort introduktion av Nadja i Spritmuseet, gick vi en trappa upp. Där fanns framdukat 3 glas var, men olika sorters rökiga whisky.
Mackmyra Svensk Rök har vi testat ganska nyligen, och tyckte om den mjuka rökigheten. Svensk Rök påverkades mycket av ett par droppar vatten.
Ardbeg Ten Years var innan denna provning det mest rökiga jag smakat. Detta kände jag av även denna kväll. Ett par droppar vatten påverkade ingenting.
Octomore hade jag aldrig hört talas om innan. Förövning med färg och doft, gav en föraning om att inte allt stämde. Färgen var mörk för att vara en whisky, men doften gav en mjuk toning av vanilj. När man sen smakade kom chocken! Rökigheten besatte alla smaker jag hade. Dagen efter kände jag av den hela tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ardalan Shekarabi : Korsvägar

 En personlig berättelse av tidigare civilminister och socialminister Ardalan Shekarabi. Först uppväxten i Iran, och sen upplevelser i Sveri...