lördag 14 september 2024

Mackmyra whisky i konkurs


 Måndagen den 19 augusti ansökte Whiskytillverkaren Mackmyra om konkurs. Orsaken är att bolaget inte har tillräckligt med likvida medel för att kunna driva verksamheten vidare.

Bolaget har länge haft ekonomiska problem och har genomfört stora omstruktureringar för att minska kostnaderna. Enligt vd:n Patrick Björsjö var de på god väg att klara omställningen, tills deras bank SEB valde att dra in Mackmyras checkräkningskredit.

– Det omöjliggjorde hela planen som vi sjösatt, där checkkrediten skulle vara ett verktyg för att balansera toppar och dalar under våren och under hösten, säger han till TN.

Han menar att det borde vidtagits åtgärder flera år tidigare för att vända den ekonomiska bilden.

– Vi har inte varit helt realistiska i hur man ska bygga upp den här verksamheten, om jag får vara lite kritisk mot mina företrädare, men också lite kritisk mot mig själv. Jag har suttit i ledningen i många år, även om jag inte har varit på den positionen jag är i nu, säger han.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Zmarzlik världsmästare för femte gången

  Bartosz Zmarzlik tog hem femte VM-titeln i danska Vojens. Superpolacken slutade tvåa vilket räckte till guld. Nu har 29-åringen lika många...