Att bo i Stockholmstrakten innebär ju som bekant att man har
stora möjligheter till stora kulturaktiviteter. Detta utnyttjade vi under tre
påföljande tisdagar i Speedwayens elitserie. Här kommer en summering av vad jag
tyckte om de tre arenorna.
3 elitseriearenor
·
18/7 Brovallen, Avesta
·
25/7 Orionparken, Hallstavik
·
1/8 Eskilstuna motorstadion
Bedömningar
Parkering
På alla 3 arenorna har det varit tydliga markeringar och
volontärer som visat på plats.
Inpassering till arenan
Avesta och Eskilstuna får hyfsat godkänt. Hanteringen av
kontokort är inte inkört riktigt ännu. I Hallstavik var det under all kritik.
När man förväntar storpublik kan man inte ha vissa insläpp stängda. När
dessutom tekniken inte fungerade fick vi stå stillastående länge. Man förlängde
starten åtta minuter, men trots detta var det många som missade 3 - 4 heat.
Att lämna arenan
Både Avesta och Eskilstuna ligger nära storvägar, och med
hjälp av blixtlåsmetoden rullar allt på. I Hallstavik rullar man först
okontrollerat över en gräsplan, för att sen passera ett trångt samhälle.
Poliser i utfarten gjorde ett jättejobb för att få fart på oss.
Högtalare och speakers
Avesta hade verkliga problem med sina högtalare, som ibland
inte hördes och gav ifrån sig missljud. Humoristisk speaker tappade efter hand
både humorn och kontrollen över läget.
I Hallstavik hördes högtalarna flera gånger ganska dåligt.
Speakern är saklig, men gav knappast ”extra information”, som kan vara bra att
ha.
Eskilstunas speakerpar är verkligen udda men ändå samordnade.
Det är en med dialekt från Eskilstuna och en från Stockholm. Hela tiden fick vi
bra information från tydliga högtalare.
Programblad
Masarnas program är mycket andefattigt när det gäller
information om förarna och sporten. Förutom själva poängberäkningen, är det
sidorna från Speedwayracing, som har läsvärde.
Rospiggarnas program är byggt på s.k. inflikning. Övre delen
bygger på massor av reklam. Inre delen är en blandning av statistik från
Rospiggarna och Speedwayracing. Med tanke på hur tjocka häftena är, så är det
inte mycket info per sida.
Smedernas program är få sidor, men innehåller ändå mycket
information. Bra med sammanfattningar av regler. Däremot saknar jag
Speedwayracings statistik.
Arena översyn
I Avesta ser man klart och tydligt hela varven.
Däremot kan det ibland skymmas i Hallstavik eftersom banan
är nersänkt.
Eskilstunas arena, eller Smedstadion som den kallas ibland,
är så stor att man får total överblick.
Arena omkörningar
Brovallen i Avesta har fått så mycket beröm, för hur banan
är uppbyggd. Detta skulle göra det möjligt med flera omkörningar. De enda
omkörningar vi fick se denna kväll var i början i de första heaten där Masarna
hade något trick, där de flög förbi Smederna. Sen var det Följa John.
Orionvallen skapar många möjligheter till omkörningar. Ingen
förare kan slappna av, förrän heatet är slut. Det var många spännande
omkörningar.
I Eskilstuna var det verkligen varierande. Första halvan av
tävlingen var det Följa John. Men sen blev det stenhårda fighter, med bl.a. två
målfoton. Jag visste inte ens att målfoton fanns i Speedway.
Idealtid 2 timmar
I Avesta var man verkligen inte förberedda på
olyckshändelser. När Przemyslaw Pawlicki i en vurpa blev allvarligt skadad
visste man inte hur man skulle agera. I publiken fick vi vänta i över en timma
på en ambulans från fjärran. Tänk om karlen varit allvarligt skadad, och
förblött! Nu skyllde arrangörerna på landstinget, men man har väl lite eget
ansvar också?
I Hallstavik blev det pga långsamt insläpp en fördröjning på
starten med 8 minuter. En krasch i 11:e heatet och en läkare om var på annat
håll fördröjde tiden till 2 timmar och 15 minuter.
Även i Eskilstuna fick man vänta på starten med 8 minuter.
Köerna från E20 tätnade. Trots detta ordnade man idealtiden.
Miljö
Brovallen är inte direkt mysig. Här finns mycket att göra.
Orionparken är verkligen en helmysig speedwayarena, där man
hela tiden har känslan att vara med.
Smedstadion är stor och översiktbar. Men man saknar lite
närheten.
Summering
Arenaanalyser
18 juli - 1 augusti
|
|||
Avesta
|
Hallstavik
|
Eskilstuna
|
|
Parkering
|
4
|
4
|
4
|
Inpassering
|
4
|
1
|
4
|
Att lämna arenan
|
4
|
2
|
4
|
Högtalare och speakers
|
2
|
2
|
4
|
Programblad
|
2
|
2
|
3
|
Arena översyn
|
4
|
3
|
5
|
Arena omkörningar
|
1
|
4
|
2
|
Idealtid 2 timmar
|
1
|
3
|
5
|
Miljö
|
2
|
5
|
3
|
Summa
|
24
|
26
|
34
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar