torsdag 1 augusti 2013

Sommar med Carolina Neurath

Jag höll på att missa detta mycket intressanta sommarprogram. Av någon anledning kom jag inte ihåg namnet Carolina Neurath, trots att jag för ett år sen sträckläste hennes bok om HQ Banks fall. "Det är ju hon!" tänkte jag någon minut in i programmet. Att jag tycker detta sommarprogram hittills är det bästa kanske beror på ämnet ekonomi. Möjligt. Men Carolinas berättelse handlar mycket om att som ung tjej slå sig in i en mansdominerad värld. "Du ser inte ut som en ekonomijournalist!" Efter boken om HQ drogs det igång en massiv kampanj på Internet, med bl.a. en fyllebild på Carolina när hon var 13 år. Manliga journalister dömde ut henne, för de trodde inte hon skrivit boken själv. Min enkla fråga är, om man måste se ut på något visst sätt för att vara ekonomijournalist?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ardalan Shekarabi : Korsvägar

 En personlig berättelse av tidigare civilminister och socialminister Ardalan Shekarabi. Först uppväxten i Iran, och sen upplevelser i Sveri...