måndag 4 juli 2011

Årets Ålandsstuga

Sedan 1994 har vi firat delar av vår sommarsemester på Åland. I år blev det Tjudös tur. Tjudö är mest känt för äppelodlingar och vintillverkning. Äppelbrännvinet heter Ålvados och Päronbrännvinet heter Pärkelä. Stugan ligger 40 meter från en egen strand, där man kan ta sitt morgondopp. Kring stugan och stranden är djurlivet på för fullt. Ekorrar, trollsländor, änder mm ”störde” hela tiden i vårt bokläsande.

Efter två veckor vid denna stuga, känns det nu lite vemodigt att åka hem.

Patrik Sjöberg : Det du inte såg

Jag har alltid tyckt om Patrik Sjöberg, men ofta ifrågasatt hans beteende. Efter att läst ”Det du inte såg”, förstår jag mer. Hans tränare utnyttjade honom sexuellt som ung i flera år. Detta har satt djupa spår hos Patrik.
För två år sedan läste jag Stefan Holms bok. Vilken skillnad! Patrik Sjöberg verkar mer normal än Stefan Holm, som bara verkade leva för sitt höjdhopp. Men hur kunde Patrik idka elitidrott med sitt liv med alkohol och sena kvällar?
Hur som helst! Patrik Sjöberg är en levande legend.
Att bli far har tydligen blivit ett lyft för denne ”slarver”.

Kvarndammens vandrarhem

Här har jag bott under två omgångar senaste tiden. Kvarndammens vandrarhem är jättemysigt, även om trappan upp till rummen är jobbiga. Närheten till min mammas boende gör att det blir bra att bo här.

Syjuntan

Det är alltid kul att träffa mina klasskamrater Annika, Desirée, Monica, Monica och Ulla samt deras respektive. Under många år träffades vi inte, men efter en klassträff 2004 har vi träffats flera gånger och haft kul tillsammans. På Vetlanda Stadshotell upplevde vi många gamla minnen och nyheter om tidigare kompisar. Kul!
Roligt är också att tjejerna är sig lika. De ser ut som jag minns dem när vi gick i skolan för många år sen. Bilden på Monica, Monica och Annika är bevis på det.

Kosta

Ett smålandsbesök innebär ofta att vi besöker Kosta för att besöka glasbruk, och numer handla i stort sett allting. För några år sen var det bara glasbruket vi besökte, men nu är det så mycket mer.

Kvarndammen

Här har jag varit med om flera roliga saker som ung. När vi flyttade till Vetlanda 1966, åkte vi ofta hit och solade och badade. Då var vattnet tjänligt, som det heter. Sen missköttes badet och förbjöds.
Men jag minns många roliga händelser. Första hoppet från ”femman” är ett minne med förskräckelse. Trots att jag inte tyckte om det, var jag tvungen att försöka igen.
Det är kul att se, att Vetlanda kommun åter igen satsar på att få fin miljö kring Kvarndammen.

Tjejvättern 2011

Tradition är för oss att i början av juni åka till Motala, där min fru år efter år avverkar Tjejvättern. Detta cykellopp på 10 mil, är en skön avkoppling för mig. Då kan jag vila, ta mig till Motala centrum och handla, ta en öl mm.
Roligt är också att träffa anhöriga som ger allt de kan i detta lopp. Förutom min fru, är det hennes syster Lena med döttrarna Hanna och Sara, svågers dotter Mia samt min syster Ulla och hennes dotter Åsa.

Casino Royale

Förmodligen den sämsta James Bond-filmen någonsin! Pang, slam utan egentlig handling! Jag gav upp efter en timme! Roller: Daniel Craig - Jam...