onsdag 14 april 2010

Monets trädgård, Giverny

På hemvägen besökte vi Monets trädgård i Giverny. Jag tyckte det lät intressant, men detta besök var mer givande än jag trott. Denna trädgård är verkligen vacker. Vi kom nog ett par veckor för tidigt, för att uppleva trädgården i sin bästa form. Å andra sidan vad det inte så många turister. Vi hade alltså gott om plats. Det är inte alla som har kunnat fotografera den berömda näckrosbron i lugn och ro vid sina besök. Visserligen fanns det nu inte så många näckrosor, men ändå!
Claude Monet föddes 14 november 1840 i Paris. Han dog 5 december 1926 i Giverny. Han målade en tavla 1872, som gav namn åt en ny konstinriktning; impressionism. Det låter elegant, och är förmodligen elegant också. Det enda jag förstår är att hans tavlor är mycket vackra, och innehåller fantastiska färgkombinationer. Om färgerna är impressionistiska eller inte struntar jag i. Snyggt är det.
Vi besökte vattenträdgården, trädgården och huset. På vägen ut finns en stor souvenirbutik. Här fann jag en mycket vacker slips. Den var säkert impressionistisk. Men jag tyckte att 30 euro var väl mycket pengar för en slips. Jag fortsatte därför vidare. När jag träffade på Mary berättade hon, att hon hade sett en så snygg slips. Det visade sig att vi fastnat för samma konstverk. Totalt handlade jag sen för nära 50 euro i denna butik. Snacka om lättlurad turist! Men jag kände mig nöjd ändå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ardalan Shekarabi : Korsvägar

 En personlig berättelse av tidigare civilminister och socialminister Ardalan Shekarabi. Först uppväxten i Iran, och sen upplevelser i Sveri...