söndag 14 mars 2010

Requiem i d-moll

Kvällens konsert i Kungsängens kyrka var en mäktig upplevelse. 16-årige Klas Wikström har skapat ett requiem, som jag gärna lyssnar på flera gånger. Konserten höll på i nära en timme, som försvann väldigt fort. Enligt Wikipedia är Requiem ordet som inleder och avslutar en dödsmässa. Requiem ska tydligen helst sjungas på latin, men Klas Wikström har enligt programmet valt att skriva på svenska:
- jag tycker det är bra att lyssnaren förstår vad som sjungs (inte så många förstår ju latin nu för tiden)
Mycket klokt! Nu blev jag intresserad över vad ett requiem är, och kände mig manad att ta reda på mer. Hade det varit på latin, skulle jag bara haft erhållning av musiken. Den var i och för sig inte "bara". Trots att temat med döden är återkommande, är ändå musiken varierande och därmed engagerande. Kören Capella Cantica sjöng mycket vackert.
Imponerande Klas! Fortsätt med musiken!

1 kommentar:

  1. Efter att ha varit bortrest sex veckor under repetitionstiden kände jag mej allt för dåligt påläst för att kunna tillföra något vettigt med Capella Cantica i uruppförandet av Klas Wikströms Requiem,Men jag var en av alla som lyfter på hatten och bugar och bockar för att få lyssna till en helt sagolik mässa. Klas är som jag ser det ett underbarn, dessutom en ödmjuk ung man, beträffande kören var jag inte det minsta förvånad över ett som vanligt gediget arbete,Musikerna strålande. Detta tillsamman blev till ett för mej härligt gungstolsminne.
    Körmedlem sen 20 år

    SvaraRadera

Verstappen vann i Kinas GP

Åter igen var Max Verstappen överlägsen i ett F1-lopp. Han har nu vunnit 23 av de 25 senaste loppen. Det börjar bli för tråkigt. Dessutom fö...