fredag 21 maj 2010

Jonas Gardell:Om Jesus

Det var länge sedan jag blev så positivt överraskad om en bok som Jonas Gardells bok "Om Jesus". Jag kommer inte ihåg vilka förväntningar jag hade. Min nyfikenhet över boken kom efter att två s.k. religiösa män från Vetlanda uppmanade till ett bokbål med Gardells böcker. Vad var det som var så hemskt i denna bok? Därför började jag läsa.
Trots att jag själv inte tror på kristendom, fastnade jag direkt i denna bok. Gardell skriver på ett spännande sätt med ett enkelt språk att läsa. Man blir mycket imponerad över det fantastiska undersökningsarbete, som Jonas måste ha gjort. Han har ju läst flera böcker förutom bibeln, för att kunna jämföra och försöka få fram en sanning.
Att hitta sanningen är ju helt omöjligt. Det är ju över 2000 år sen Jesus föddes. Men Jonas Gardell drar fram fakta efter fakta, som visar att dagens kyrkas bild av Jesus är förskönad och dessutom förvanskad. På något sätt har Jesus budskap försvunnit, och han har själv blivit en symbol för andras budskap. Hans mamma Maria har enligt min bild varit from och funnits vid Jesus sida. Men Gardells forskning visar motsatsen.
Boken berättar om en obildad, tandlös Jesus, som saknade far. Detta var skandal på denna tid, och Jesus blev förskjuten. Hans stränghet när han plockade anhängare var obönhörlig.
Vad hände egentligen vid korsfästelsen? Hur kunde han överleva? Svaren ges inte i boken. Men många tankar väcks. Trots många s.k. vittnesskildringar är ingen den andra lik.
Tack Jonas Gardell för denna bok! Samtidigt tycker jag att du ska tacka predikanten Holger Nilsson från Allianskyrkan i Vetlanda, samt pastor Bengt Isaksson från Metodistkyrkan i samma stad. Utan deras vansinniga bokbål hade jag kanske aldrig läst denna bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ungern - Schweiz 1-3

Schweiz dominerade matchen mot Ungern med mycket vasst anfallsspel. Matchfakta: (12) 0-1 Kwadwo Duah (45) 0-2 Michel Aebisher (66) 1-2 Barn...