torsdag 10 maj 2012

Besök i Fittja

Tidigare har jag bara blåst förbi Fittja på motorvägen eller via tunnelbana. Idag stannade jag till för att som revisor för Konstfrämjandet besöka Mångkulturellt centrum. Bilden av Fittja är vanligtvis betong, vilket åskådliggörs när man gogglar på bilder över Fittja. Men Fittja har en härlig strand och natur, som visar en helt annan sida. Men hur kan man kalla en ort för Fittja. Det ger ju nästan snuskiga tankar. Men ordet fittja betyder tydligen i vissa dialekter strandäng. Då förstår jag bättre. I Fittja bor enligt Wikipedia ca. 7500 personer. Därav har 64% utlänsk bakgrund. Mångkulturellt centrum har alltså placerats på ett lämpligt ställe.

1 kommentar:

  1. Hej Uffe
    För många år sedan så flög jag luftballong. Vi startade vid Lidingövallen och vindarna förde oss rakt över Stockholms stadshus till Fittja där vi landade. När man har åkt luftballong blir man döpt och jag fick namnet Hertigen av Slagsta Strand som påminner lite om strandäng. Slagsta Strand är ett finare ord för Fittja. Hälsar Tom

    SvaraRadera

Verstappen vann i Kinas GP

Åter igen var Max Verstappen överlägsen i ett F1-lopp. Han har nu vunnit 23 av de 25 senaste loppen. Det börjar bli för tråkigt. Dessutom fö...