söndag 12 april 2009

Hammarby-Gefle 1-2

Allt var perfekt. Vårvädret mitt i april var visserligen lite småkyligt i skuggan, men i solen värmde det. Hammarbys traditionella "förstamatch-demonstration" gick av stapeln på ett suveränt sett. Publiken på läktarna var i högform. Förväntningarna inför matchen var stora. Men vad hände?
Hammarbyspelarna sprang och sprang, men det hände inte så mycket framför mål. Det är helt enkelt för tunnt med en man på topp. Charlie Davies är duktig, men han orkar helt enkelt inte ta hela jobbet framåt. I mitten av andra halvlek byttes Nathan Paulse in. Med sin längd såg han till att Davies fick chanser, men då orkade inte Davies längre.
Kristoffer Björklund i Hammarbymålet agerade osäkert hela matchen. Vid Gefles 0-1 var kontakten mellan honom och försvaret obefintligt. Hans Berggren kunde enkelt lägga in målet. När Gefles Amadou Jawo slog in 1-2 verkade det vara hål i Björklund. När är Rami Shaaban spelklar?
Nu har jag gnällt tillräckligt. Dagens man i Hammarby var åter igen den moldaviske landslagsmannen Igor Armas. Han dominerar luftrummet med sin spänst och sina 192 centimetrar. Trots sin längd är han förvånansvärd smitig.
Hammarbys publik måste åter igen berömmas. De höll igång hela tiden. När vi unisont sjunger "Just idag är jag stark" inför matchen, ryser det i mig. Programmet, som Du ser en bild av överst i detta dokument, är också ett verk av fansen. Av någon märklig anledning bestämde Hammarby Fotbolls styrelse, att sluta med programblad. Hammarbys supportrar ville annorlunda, och startade sitt eget programblad. Resultatet blev så bra, att Hammarby efter några omgångar köpte in flera ex. till sina sponsorer.

Matchfakta:

11 min 0-1 Hans Berggren

41 min 1-1 Charlie Davids

65 min 1-2 Amadou Jawo

Publik:12.251 (fullsatt)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Svenskt rekord 100 meter

Henrik Larsson visar rekordform i år. Under en tävling i Österrike slog han till med 10,08 på 100 meter löpning vilket är svenskt rekord.