onsdag 2 augusti 2017

Analys Brovallen, Orionparken och Smedstadion


Att bo i Stockholmstrakten innebär ju som bekant att man har stora möjligheter till stora kulturaktiviteter. Detta utnyttjade vi under tre påföljande tisdagar i Speedwayens elitserie. Här kommer en summering av vad jag tyckte om de tre arenorna.

3 elitseriearenor


·         18/7 Brovallen, Avesta

·         25/7 Orionparken, Hallstavik

·         1/8 Eskilstuna motorstadion

Bedömningar


Parkering


På alla 3 arenorna har det varit tydliga markeringar och volontärer som visat på plats.

Inpassering till arenan


Avesta och Eskilstuna får hyfsat godkänt. Hanteringen av kontokort är inte inkört riktigt ännu. I Hallstavik var det under all kritik. När man förväntar storpublik kan man inte ha vissa insläpp stängda. När dessutom tekniken inte fungerade fick vi stå stillastående länge. Man förlängde starten åtta minuter, men trots detta var det många som missade 3 - 4 heat.

Att lämna arenan


Både Avesta och Eskilstuna ligger nära storvägar, och med hjälp av blixtlåsmetoden rullar allt på. I Hallstavik rullar man först okontrollerat över en gräsplan, för att sen passera ett trångt samhälle. Poliser i utfarten gjorde ett jättejobb för att få fart på oss.

Högtalare och speakers


Avesta hade verkliga problem med sina högtalare, som ibland inte hördes och gav ifrån sig missljud. Humoristisk speaker tappade efter hand både humorn och kontrollen över läget.

I Hallstavik hördes högtalarna flera gånger ganska dåligt. Speakern är saklig, men gav knappast ”extra information”, som kan vara bra att ha.

Eskilstunas speakerpar är verkligen udda men ändå samordnade. Det är en med dialekt från Eskilstuna och en från Stockholm. Hela tiden fick vi bra information från tydliga högtalare.

Programblad


Masarnas program är mycket andefattigt när det gäller information om förarna och sporten. Förutom själva poängberäkningen, är det sidorna från Speedwayracing, som har läsvärde.

Rospiggarnas program är byggt på s.k. inflikning. Övre delen bygger på massor av reklam. Inre delen är en blandning av statistik från Rospiggarna och Speedwayracing. Med tanke på hur tjocka häftena är, så är det inte mycket info per sida.

Smedernas program är få sidor, men innehåller ändå mycket information. Bra med sammanfattningar av regler. Däremot saknar jag Speedwayracings statistik.

Arena översyn


I Avesta ser man klart och tydligt hela varven.

Däremot kan det ibland skymmas i Hallstavik eftersom banan är nersänkt.

Eskilstunas arena, eller Smedstadion som den kallas ibland, är så stor att man får total överblick.

Arena omkörningar


Brovallen i Avesta har fått så mycket beröm, för hur banan är uppbyggd. Detta skulle göra det möjligt med flera omkörningar. De enda omkörningar vi fick se denna kväll var i början i de första heaten där Masarna hade något trick, där de flög förbi Smederna. Sen var det Följa John.

Orionvallen skapar många möjligheter till omkörningar. Ingen förare kan slappna av, förrän heatet är slut. Det var många spännande omkörningar.

I Eskilstuna var det verkligen varierande. Första halvan av tävlingen var det Följa John. Men sen blev det stenhårda fighter, med bl.a. två målfoton. Jag visste inte ens att målfoton fanns i Speedway.

Idealtid 2 timmar


I Avesta var man verkligen inte förberedda på olyckshändelser. När Przemyslaw Pawlicki i en vurpa blev allvarligt skadad visste man inte hur man skulle agera. I publiken fick vi vänta i över en timma på en ambulans från fjärran. Tänk om karlen varit allvarligt skadad, och förblött! Nu skyllde arrangörerna på landstinget, men man har väl lite eget ansvar också?

I Hallstavik blev det pga långsamt insläpp en fördröjning på starten med 8 minuter. En krasch i 11:e heatet och en läkare om var på annat håll fördröjde tiden till 2 timmar och 15 minuter.

Även i Eskilstuna fick man vänta på starten med 8 minuter. Köerna från E20 tätnade. Trots detta ordnade man idealtiden.

Miljö


Brovallen är inte direkt mysig. Här finns mycket att göra.

Orionparken är verkligen en helmysig speedwayarena, där man hela tiden har känslan att vara med.

Smedstadion är stor och översiktbar. Men man saknar lite närheten.

Summering


Arenaanalyser 18 juli - 1 augusti
Avesta
Hallstavik
Eskilstuna
Parkering
4
4
4
Inpassering
4
1
4
Att lämna arenan
4
2
4
Högtalare och speakers
2
2
4
Programblad
2
2
3
Arena översyn
4
3
5
Arena omkörningar
1
4
2
Idealtid 2 timmar
1
3
5
Miljö
2
5
3
Summa
24
26
34


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lars Kepler : Spindeln

Paret Lars Kepler har som vanligt svarat för en spännande och otäck thriller. Men tyvärr tycker jag att de har lite svårt med variationen. D...