lördag 27 juni 2015

Majgull Axelsson : Jag heter inte Miriam


Via Auschwitz och Ravensbrück, till Jönköping och rashets mot tattare och zigenare. Till slut hamnade Miriam, judinna (Malika, zigenerska), i ”paradiset” Nässjö. Uppvuxen i Vetlanda har jag aldrig tänkt på Nässjö i termen paradis. Men efter att ha läst ”Jag heter inte Miriam”, förstår jag varför. Denna bok är verkligen, en av de mest genomtänkta jag läst på sistone.
Händelserna skiftar mellan olika decennier. Det är nästan behövligt att det inte är alltför mycket som handlar om början på 40-talet. Man skulle inte orka med så mycket grymhet, sida efter sida, så länge.
En särskild händelse som berör är ankomsten till friheten i Aneby. Alla på tåget insåg att de blivit lurad, eftersom stationen hade många män märkt med SS. Kalabalik utbröt. Det var bara så, att de nyfikna männen kom från företaget Svensk Stålull AB, och bar overalller med SS.
Helt klart är att jag kommer att läsa fler böcker av Majgull Axelsson efter detta.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sara Kristoffersson : Det förlorade paradiset

Sara Kristoffersson har skrivit en bok om Konsum historia. Det är väldokumenterat, men ganska tungt. För mig som jobbat inom Konsumentkooper...