fredag 18 september 2009

Flickan som lekte med elden

Det är inte varje dag man går på biopremiär. Men ikväll var det premiär för Stieg Larssons "Flickan som lekte med elden" på Folkets Hus i Kallhäll. Den första filmen "Män som hatar kvinnor" blev ju en publiksuccé. Jag misstänker att det blir samma sak med del.2 om Lisbeth Salander. För det är ju faktiskt hon som är huvudpersonen. Filmen har flera kända skådespelare, men det är Noomi Rapace som riktigt glänser. Hon är suverän i rollen som Lisbeth Salander. Hur man vänt hennes normala vänliga ansikte till denna brutala utstrålning är otroligt.
Liksom första filmen har man här lyckats visa bokens handling på ett bra sätt. Det har varit mycket snack, om att filmatiseringen gjordes med tanke på att det skulle bli TV-serie. Detta märkte då inte jag så mycket.

Filmdelarna från Södermalm höjer värdet för mig, eftersom jag har min arbetsplats där. Många lunchkilometrar har jag gått i området. Nu blir nästa steg att gå till Stockholms Stadsmuseum för att inhandla en "milleniumkarta". Jag tänkte gå en promenad i Stieg Larssons fotspår. Rapporter om detta kommer senare i min blogg.

Kom bara ihåg! Gå och se denna film! Har Du läst boken, känner du igen Dig! Har Du inte läst boken, så får Du uppleva en riktigt spännande thriller.


Bilden är hämtad från http://www.nojesbloggen.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hammarby fotbolls årskrönika 2022

Så kom den då till slut. Kraftigt försenad. Gunnar Persson & Jonas Cederquist har skrivit 2022 års fotbollskrönika. Här finns alla fakta...